Op de website ontdekte ik wat je allemaal kunt aanvragen

Niet van toepassing

“Social media heeft me geholpen.” zegt Fatima. Met haar toenmalige echtgenoot was ze naar België verhuisd. Toen het huwelijk eindigde en ze door een auto-ongeluk niet meer kon werken, is ze met haar dochter Hiba terugverhuisd naar Den Haag. “Ik had niks toen ik hier aankwam. Via Facebook vond ik snel een woning.” Van haar oom hoorde ze als eerste over Stichting Leergeld. “Op de website ontdekte ik wat je allemaal kan aanvragen. Kleding, schoolspullen: en ik hoefde er niks voor te betalen. Toen de verjaardagsbox voor Hiba kwam waren we echt ontroerd. Er wordt aan ons gedacht, besefte ik toen.”

Fatima is ook actief op social media. “Ik zet er gekke filmpjes op of probeer een dienst uit. Soms lijk ik wel op een kritisch zuinige consument.” Zegt ze lachend. Ook Leergeld heeft ze beoordeeld op social media. “Ik vertrouw Leergeld blind,” zegt ze. “maar er zijn ook dingen die beter kunnen.” Zo is het bijvoorbeeld voor veel mensen onduidelijk hoe de hele aanvraag verloopt. Daarnaast benoemt ze ook dat er meer voordelige winkels mogen bijkomen waar je met de passen van Leergeld kan betalen. “Ik hou ervan om met m’n dochter op koopjesjacht te gaan. Of ergens een ijsje of gebakje te eten. Dat zet ik online en zeg wat ik ervan vind. Ook als het niet zo goed was. We lijken dan net ‘influencers’ voor mensen in de bijstand.”